Wat doet een ontwerper in het onderwijs? Ik heb gemerkt dat ik met projecten en trainingen scholen heel concreet kan helpen met het invullen van 21e eeuwse vaardigheden zoals creatief denken, ontwerpend leren en vakoverstijgend werken.

Druk op leerkrachten verlagen

In kunstprojecten kunnen heel veel leerdoelen verwerkt worden. Ik kan het zo in een project verwerken dat zowel leerlingen als leerkrachten er energie van krijgen!

Schoolbrede projecten geven hogere leeropbrengst dan losse workshops

Mijn ervaring is dat schoolbrede projecten en worshopseries veel meer effect hebben dan losse workshops. Eerlijk gezegd vind ik een losse workshop jammer van het geld. Daarom zoek ik met een school altijd naar een manier om workshops te verbinden aan wat er op school nog meer gebeurt, maken we er echt een project van waar de hele school bij betrokken is, en liefst de ouders en omgeving ook.

Strandbeesten van pvc buizen / PO groep 3
Superleuk project met groep 3 van IBS El Amien in Amsterdam: ik heb de kinderen de strandbeesten van Theo Jansen laten zien. Daarna mochten ze zelf strandbeesten maken. Mijn nadruk lag op ‘eigenschappen’: Kan jouw strandbeest vliegen? Kan hij lopen? Is hij snel of langzaam? Hoe beweegt hij? Is het een brutaal strandbeest, of een beetje verlegen? Hierdoor kozen de kinderen heel bewust voor wel of geen vleugels, korte of lange poten, enz.

Ik heb de strandbeesten uiteindelijk in een animatie verwerkt om ze ‘tot leven’ te brengen. Ik geloof dat het iets met kinderen doet wanneer ze hun werkstukken tentoongesteld zien worden: het maakt ze trots, en ze voelen zich gezien in hun toewijding.